Wanneer is groei werkelijk vooruitgang?
Economische groei lijkt belangrijker dan ooit. De achterliggende gedachte lijkt te zijn als we cijfermatig groeien dan gaat het goed. Echter er zijn maar zeer weinig bedrijven en organisaties die systematisch groeien, zelfs gekeken over langere periodes.
We denken vaak dat om bedrijfsmatig te groeien:
->We moeten unieke producten en diensten leveren.
->We het beste en zeer getalenteerd moeten zijn in wat we doen.
->We moeten beschikken over charismatisch en visionair leiderschap.
->We superieur moeten zijn op het gebied van innovatie en het in toom houden van de kosten.
->We moeten beschikken over verschillende geraffineerde strategieën om onze doelen te bereiken.
Organisaties zetten vaak in op een of meerdere van deze aannames. Uit onderzoek blijkt echter dat bovenstaande hypotheses onwaar blijken te zijn en geen voorspellers zijn voor langdurig succes.
Wat wel voorspellend blijkt te zijn voor groei is een hoge betrokkenheid en tevredenheid van werknemers. Niet verassend maar het leveren van kwaliteit aan klanten en opdrachtgevers blijkt de belangrijkste voorspeller voor langdurig succes. Bedrijven die duurzaam succesvol zijn beschikken over loyale werknemers met een grote vrijheid om kwaliteit te leveren voor klanten en opdrachtgevers. Personeel is persoonlijk verantwoordelijk en wordt aangesproken op concrete gedragingen en resultaten. Leiders van langdurig succesvolle organisaties zijn meestal zeer bescheiden en dienstbaar aan het personeel en loyaal naar het bedrijf.
Groei is niet een lineaire lijn maar veel meer een organisch proces met perioden van relatieve stilstand en groeispurts. Na deze periode van schijnbare krimp kan er dan weer realistische groei plaatsvinden. Het is nodig om effectief om te gaan met tegenslagen, veranderingen in de markt en het organisatieproces te ontwikkelen. Een bedrijfscultuur waarin ruimte is voor persoonlijke groei en ontwikkeling en learning by doing zijn over een langere tijd meer succesvol en plezieriger om voor te werken.
Later meer over de aannames over groei en succes.