Kenmerken van goed functionerende teams:
Samenwerken is steeds belangrijker. Samenwerken kan een bron van sociale steun en arbeidsvreugde, maar ook van conflicten en frustratie zijn. Als manager ben je dan vaak bezig met het blussen van brandjes en je hebt het gevoel je een slag in de rondte te werken zonder dat de teamprestatie of het functioneren van de teamleden op een hoger niveau komt.
Onderstaand een lijstje, welke je kan gebruiken om na te gaan of het team echt aan het presteren is en er aldus een synergie bestaat of is er nog tijd en aandacht nodig voor het verstevigen van de gezamenlijke basis.
Je kan snel kijken of de zaken met elkaar in overeenstemming zijn en leiden tot synergie en versterking van het team en de gezamenlijke missie. Of bestaan er binnen de werkstructuur of organisatiecultuur zaken welke spanning oproepen en aldus verdere aandacht nodig hebben?
heldere doelstellingen
gezamenlijke verantwoordelijkheid
open communicatie
wederzijds respect
flexibiliteits/ aanpassingsvermogen
initiatief
groepsgrootte
werkwijze
competenties en het opleiden van teamleden
teamstructuur
teamrollen
gedrag van het management
you get what you reward: beoordelings- en beloningssystemen aangepast aan het werken in teams
commitment van het management
participatie
kennis van groepsdynamica
feedback
vertrouwen in elkaar
cohesie (let op valkuil!)
besluitvorming
om kunnen gaan met conflicten/confictvaardigheid
Als deze checklijst nog vragen of onduidelijkheden oproept neem dan gerust contact op
om te kijken wat de mogelijkheden en oplossingen zijn in uw situatie.