Anita Smeding geeft presentatie voor ondernemers in Noord-Oost Friesland
8 oktober 2013
Show all

Checklijst voor gezonde samenwerking

Kenmerken van goed functionerende teams:

Samenwerken is steeds belangrijker. Samenwerken kan een bron van sociale steun en arbeidsvreugde, maar ook van conflicten en frustratie zijn. Als manager ben je dan vaak bezig met het blussen van brandjes en je hebt het gevoel je een slag in de rondte te werken zonder dat de teamprestatie of het functioneren van de teamleden op een hoger niveau komt.

Onderstaand een lijstje, welke je kan gebruiken om na te gaan of het team echt aan het presteren is en er aldus een synergie bestaat of is er nog tijd en aandacht nodig voor het verstevigen van de gezamenlijke basis.

Je kan snel kijken of de zaken met elkaar in overeenstemming zijn en leiden tot synergie en versterking van het team en de gezamenlijke missie. Of bestaan er binnen de werkstructuur of organisatiecultuur zaken welke spanning oproepen en aldus verdere aandacht nodig hebben?

 heldere doelstellingen

 gezamenlijke verantwoordelijkheid

 open communicatie

 wederzijds respect

 flexibiliteits/ aanpassingsvermogen

 initiatief

 groepsgrootte

 werkwijze

 competenties en het opleiden van teamleden

 teamstructuur

 teamrollen

 gedrag van het management

 you get what you reward: beoordelings- en beloningssystemen aangepast aan het werken in teams

 commitment van het management

 participatie

 kennis van groepsdynamica

 feedback

 vertrouwen in elkaar

 cohesie (let op valkuil!)

 besluitvorming

 om kunnen gaan met conflicten/confictvaardigheid

Als deze checklijst nog vragen of onduidelijkheden oproept neem dan gerust contact op
om te kijken wat de mogelijkheden en oplossingen zijn in uw situatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *